woensdag 28 maart 2012

Je pédale donc je suis.


Het verfrissende en helende effect van fietsen wordt al te vaak onderschat. Ik ben er bijvoorbeeld trots op een fietser te zijn, trap er tegenwoordig veel en lustig op los. Al geef ik toe dat deze status een kwestie van zelfopgelegde dril en goede gewoonte is. Daarbij is het bovendien handig geen auto in de buurt te hebben om toe te geven aan de drang naar overdekt comfort. En dat vooral wanneer het sneeuwt, het heel hard regent, of in het ergste geval: ijzelt (met bollen van zo'n formaat, dat je je perfect kunt inleven in de rol van Pakistaans gestenigde). Zelfs zon en wind kunnen snode spelbrekers zijn van gewinde fietstochten. Lastige tranen, plotse verblinding, botsingen, en dat allemaal in perfect omkeerbare volgorde. Maar dan wordt het lente, vertrekt mens en dier al fluitend naar zijn 9 to 5 - bezigheden en kan geen lentebuitje of lekke band u nog tegenhouden dat stalen ros van stal te halen. In gepaste outfit, dat spreekt. En daar had ik het graag even met u over gehad.




Met mijn jarenlange ervaring als damesfietsberijder - stadsmodel, geen versnellingen, torpedotrapper en bagagerek - geef ik u graag enkele tips mee voor u zich zonder nadenken in dat nieuwe avontuur stort. Zo dient u bijvoorbeeld rekening te houden met al te strakke outfits. Die zijn in de meeste gevallen not done. Noch potloodrok, noch bloedvatvernauwende jeans is gemaakt voor het enthousiaste beroeren der pedalen. Tenzij u met talrijke scheuren aan kruis of zoom op uw bestemming wenst te arriveren. Spannende rokjes kruipen door uw veelvuldige getrap bovendien stelselmatig opwaarts. Nogmaals: not done. Tenzij u hoopt op fluitconcerten van de bouwvakker in uw buurt, of u uw billen zomerklaar genoeg vindt voor de buitenwereld. Ga daarentegen voor losse materialen en fits. Alles wat ook maar een beetje vrolijk fladdert in de wind is geschikt - van flodderige maxirok tot flappende chino. Behalve het geluid en het comfort is ook dat zacht strelende briesje langs de de onderbenen een aanrader. Hetzelfde met bovenkledij. Ga voor losse laagjes: hoe meer, hoe beter. Want van fietsen krijg je het warm, hetgeen maar al te vaak resulteert in lokale zweetuitbarstingen. Om vochtplekken ter hoogte van rug, oksels of achterwerk te vermijden: zorg voor een fiets- of schoudertas die de striptease onderweg weet op te vangen. Ook luchtdoorlatend ondergoed is in dit geval een must. En dat hoeft zelfs niet eens thermisch te zijn (zie foto). Verder: een geurtje, altijd goed. Om je afgefietste pad te markeren, achterblijvers te bedwelmen of die opkomende zweetgeur voor te zijn. Om wind, zon of binnenvliegend ongedierte uit de kijkers te bannen is er de zonnebril. Veilig en hip tegelijk. Reken daarnaast niet op het slecht afgestelde uurwerk van het plaatselijke tankstation of de krakkemikkige tijdsaanwijzer van de apotheker, maar ga voor een oerdegelijk horloge. Dan weet u bij een simpele blik op de pols meteen of u een versnelling hoger dient te schakelen, of gewoon rustig verder kunt peddelen naar de plaats van délict. Maar bovenal en los van deze stijltips: geniet. Van de omgeving, de beweging, het almachtige gevoel dat fietsen u geeft. Dat vrolijke, fitte mens dat u binnen enkele weken in de spiegel zult zien, bent u.

2 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je supercompliment!:) Ook een Gentse, altijd leuk om tegen te komen en I like what I see maar echt serieus, ik ga sebiet eens wat meer van je blog lezen maar echt, zo fijn geschreven!

    En ik ben ook een trots torpedotrapper, door weer en wind! 's Ochtends haat ik het (Blandijnberg op), 's avonds het zo zalig, naar beneden rollen na de les, mijn zen-momentje! Goede adviezen trouwens, soms heb ik wat last met 'te spannend'...:/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn fiets is vorige week gestolen vlak voor mijn kot, dus deze post maakt mij heel droevig! Vanaf ik een nieuwe heb, verf ik hem in een fleurig kleurtje en hang er een motorslot aan ofzo. En dan schaf ik mij meteen ook een soortgelijk outfitje (en bijhorende accessoires) aan ;)

    BeantwoordenVerwijderen